Bihari betlehemezők horvátországi jutalom-nyaralása

Nagy utazásunk tavaly októberben kezdődött, amikor is iskolánk, a bihari Gáspár András Iskola, megismerkedett a Székely kapuk- Zöld kapuk nevű programmal, melynek egyik célja az, hogy felkarolja, és ne hagyja a feledés kútjába veszni régi népi hagyományunkat, a betlehemezést. Tizenkét vállalkozó kedvű diákkal és igazgatónőnk Popovici Magdolna lelkes támogatásával beneveztünk a pályázatra, aminek keretén belül karácsony táján több helyen is előadtuk betlehemesünket. Mindenhol lelkesedéssel és nyitott szívekkel találkoztunk. Igyekeztünk pár pillanatra az emberek számára felidézni az ünnep igazi jelentőségét, kilépni az üzletek zsivajgó reklám-örvényéből. Az előadás-sorozatok egyik legemlékezetesebb pontja az volt, amikor a nagyváradi római-katolikus püspökségen Böcskei László megyéspüspök előtt léptünk színre. Maradandó emlék marad a püspök úr jósága, figyelme, érdeklődése, amivel nyomon követte betlehemesünket. Ekkor még nagyon távolinak és elérhetetlennek tűnt a kitűzött cél: egy Adriai-tengeri táborozás! Az eljutási vágy és a csapatmunka meghozták a megálmodott eredményt: augusztusban egy hetes horvátországi táboron vehettünk részt.

Nagy izgalommal készültünk a tengerparti táborozásra, ami örök emléket hagyott a résztvevők szívében. Íme, két diák élménybeszámolója:

„Az elmúlt hét felejthetetlen volt. Soha nem hittem volna, hogy a barátaimmal eljuthatok az Adriai-tengerre. A hosszú út is érdekessé vált a társaság által s a táborban Józsi bácsi érdekes programjai, Imre bácsi finom ételei vártak minket. Nap, mint nap élvezetes kirándulásokon vettünk részt, gyönyörű városnézéseken, melyeket különleges történelmi hangulatok, történetek kísértek. Eljuthattunk Dubrovnikba is, a világ egyik legszebb városába, és persze Medjugorje-ba, melynek gyönyörű története van, ahol együtt imádkozhattunk és vehettünk részt szentmisén. Számunkra ez is óriási megtiszteltetés volt.

Egy-egy este, elsétáltunk a közeli faluba, ahol kimaradhatatlan szerepet játszott a focizás, szurkolás, beszélgetés. Sokan kipróbáltunk extrém dolgokat is pl. vízi légvár, vízi ejtőernyőzés, motorcsónakozás. Ezek az emlékek is egy életre megmaradnak. A tenger pedig csodálatosan szép volt. Gyönyörű kékes, átlátszó. Öröm volt úszkálni benne. A táj csodás volt, de a társaság is fokozta a hangulatot, nemcsak élményeket szereztünk, hanem új barátokat is. Szép emlékekkel tértünk haza és mindannyian reméljük, hogy jövőre is eljuthatunk ide.”

Borz Carla

„Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy részt vehettünk ezen a horvátországi úton. A hosszú út után már alig vártuk, hogy a tengerpartra érjünk. Mikor megérkeztünk az Adriai-tenger látványa elkápráztatott minket. A következő napok új helyek felkeresésével teltek. Komppal áthajóztunk Brač szigetére, ahol a vízi ugrálóvár sokunknak nagy élményt okozott. Következő nap Horvátország egyik legnagyobb kikötővárosába, Splitbe látogattunk el, ahol az üdítő fürdőzés mellett a Diocletianus császár által épített lenyűgöző és impozáns városban sétáltunk.

Medjugorje hangulata, Mostar pezsgése, a Kravica-vízesés látványa ámulatba ejtett minket. Utolsó napon Dubrovnik óvárosát látogattuk meg, ahol elbúcsúzhattunk az Adriai tengertől. A szép városok, helyek felé vezető út gyorsabban telt az új barátok társaságában. Ezalatt a hét alatt sok barátot, élményt, tapasztalatot szereztünk. Örök emlék marad csapatunk számára és reménykedünk, hogy jövőre is sikerül részt vegyünk ebben a táborban.”

Vér Roland

Köszönet mindenkinek, aki valamilyen módon is támogatott minket, Varga B. Józsefnek, a Székely kapuk – Zöld kapuk projekt vezetőjének, családjainknak, akik lehetővé tették számunkra ezt az élménygazdag utazást. Mi mindent megteszünk, hogy jövőre újra ott lehessünk Adria csábító partjainál!